ASSAIG



ASSAIG: Didàctica de la Literatura Infantil

Aquesta activitat l’he realitzat amb la meua companya Mª Teresa García.

 ELS MÉS PETITS I LA LECTURA
Quan érem petites i encara no sabíem llegir els nostres pares ens regalaven contes il·lustrats. Un dia, els vam preguntar perquè ens feien eixe regal si no el sabíem llegir, no van saber contestar ben bé el per què, però si ens van afirmar que ens agradava molt jugar amb ells i semblava que només amb les imatges enteníem la història. Encara que ells ho feien sense coneixement, avui dia, sabem que l’hàbit de la lectura s’ha d’ensenyar des de molt menuts. Segons l’experta en literatura infantil Gloria Gorchs, l’hàbit per la lectura es pot ensenyar des de que som nadons i el mètode més adequat és que els pares i les mares  aprofitin el moment en el qual estan jugant o assenyalen el llibre, per contar una història divertida.
És evident la gran contradicció que existeix en la percepció que tenen les famílies sobre la lectura i la pràctica d’aquesta. Com afirma Gemma Lluch, professora de la Universitat de Filologia Catalana els pares i les mares li donen molts importància, però en realitat, no dediquen temps. L’experiència d’aquesta mestra ens aconsella no imposar la lectura en contra de res, perquè no obtindrem els resultats desitjats, ja que degut a la falta d’hàbit els nens i les nenes veuen la lectura com una obligació, unes de les solucions que proposa és involucrar al pares en les campanyes de promoció lectora.
Sota el nostre punt de vista, no sols s’ha d’ensenyar l’hàbit de la lectura des de molt menuts, sinó que a més, és indispensable presentar-la als xiquets de forma atractiva i per això un recurs útil, entre tants, es fer ús de les noves tecnologies. D’aquesta manera, a més d’ensenyar a llegir també permet educar als alumnes d’acord amb la societat actual. El filòleg i professor de la Universitat de València, Gonzalo López, afirma que repte de la societat és promoure la competència Digital en els xiquets, i en lloc de controlar les hores que passen davant d’un ordinador, s’ha de vigilar l’ús que fan d’aquest.
A l’assignatura de Formació Literària impartida per la nostra mestra Pilar García, em tingut l’oportunitat de conèixer diversos recursos útils per poder treballar la lectura amb els xiquets, considerem que es tracten de recursos atractius amb els quals els alumnes es divertiran, al mateix temps que aprenen, com ens ha passat a nosaltres. Alguns exemples d’aquests poden ser: el llibre viatger, l’àlbum líric, la gimcana poètica, utilitzar titelles per treballar la interpretació o per contar un conte, els contes infinits, contes amb finals oberts que permetran treballar la imaginació dels xiquets, entre altres.
--------------------------------------------------------------------------------




ACTIVITATS ASSAIG (Rebost Digital)

Com poden llegir els nadons?
La bibliotecària, Gloria Gorchs, experta en literatura infantil i cofundadora del llibre “Nascuts per llegir”, ens recomana ensenyar l’hàbit de la lectura als xiquets des de molt menuts. Els nadons juguen amb els llibres, se’ls posen a la boca i de tant en tant l’ obren i miren, però eixa mirada ha de tenir el complement del pare o la mare que li assenyali els objectes del llibre, els pronunciïn i li contin una història, i sobretot, molt important que aquestes històries siguin divertides.
El Centre Virtual per Fomentar la Lectura és un recurs molt interesant per ajudar als pares i mares a agafar l’hàbit de la lectura. En aquesta pàgina hi trobem una sèrie de programes, campanyes, consells per fer llegir, recomanacions de lectures per als més xiquets, etc..

Ací teniu l’enllaç de la página:


Com involucrar els pares en les campanyes de promoció de la lectura?
Gemma Lluch afirma que el pares li donen molta importància a la lectura però no dediquen temps, per una altra part, els nens veuen la lectura com una obligació per la falta d’hàbit. Un dels consells que ens dona és, no plantejar la lectura en contra de res, ja que no portarà bons resultats. I des de les escoles, als projectes que s’elaborin, han de estar tots involucrats, pretendre uns objectius a llarg termini i que tingui continuïtat.

Per involucrar als pares en les campanyes de promoció de la lectura s’ha de tenir en compte que no obtindrem resultats ràpids, perquè es tracta d’un procés lent i a llarg termini.

Com es pot llegir amb les pantalles?
Gonzalo Lopez filòleg i professor de la Universitat de València, ens explica que el concepte de la lectura va molt més enllà del llibre, perquè en la societat actual existeixen diverses plataformes modernes. El repte dels pares, mares, bibliotecaris i docents es promoure la Competència Digital dels xiquets i dels joves i orientar-los per a fer un bon ús de les tecnologies. L’important és saber quins usos fan de internet, en comptes de vigilar i controlar les hores que hi dediquen i fomentar l’intercanvi generacional i no castigar-los sense l’ordinador.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada